Užitková ekologie: Hyundai představí studii H350 Fuel Cell Concept

Společnost Hyundai Motor odhalila studii H350 Fuel Cell Concept s nulovými emisemi na výstavě IAA Užitkové vozy 2016, která se koná v Hannoveru od 21. do 29. září. Studie s inovativním poháněcím ústrojím ukazuje potenciál pro využití vyspělé techniky vodíkových palivových článků společnosti Hyundai také v segmentu lehkých užitkových vozů.

Studie Hyundai H350 Fuel Cell Concept nabízí pohled do budoucnosti lehkých užitkových vozidel a názorně dokládá vhodnost průkopnického poháněcího ústrojí s palivovými články společnosti Hyundai Motor k využití v oblasti užitkových vozidel.

Na rozdíl od konvenčních elektromobilů, které vyžadují několik hodin k nabití akumulátorů, může být nádrž na 175 litrů vodíku naplněna za necelé čtyři minuty – podobnou dobu zabere načerpání benzinu nebo nafty do nádrže vozidla s tradičním spalovacím motorem. H350 Fuel Cell Concept má celkový dojezd 422 km a emituje pouze vodu.

Poháněcí ústrojí má inteligentní uspořádání, aby jeho uložení nijak nezasahovalo do nákladového prostoru modelu H350. V závislosti na variantě, poskytuje H350 nákladový prostor o objemu 10,5 m3 nebo 12,9 m3 – a to je dostatečná kapacita pro přepravu pěti standardních europalet. Ve verzi pro přepravu osob se do interiéru vejde až 14 sedadel.

Poháněcí ústrojí s palivovými články umožňuje téměř nehlučný provoz vozidla. Výsledné snížení emisí hluku předurčuje toto vozidlo pro noční rozvážkový provoz v městských oblastech. Studie H350 Fuel Cell Concept by byla vhodná nejen pro doručovací služby a další přepravní úkoly ve městech, ale také pro jízdy na delší vzdálenosti díky dlouhému dojezdu.

Poháněcí ústrojí s palivovými články disponuje nejvyšším výkonem 100 kW (136 k) a točivým momentem 300 N.m. Studie H350 Fuel Cell Concept dosahuje díky tomu nejvyšší rychlosti 150 km/h, což jsou podobné provozní vlastnosti, jako u lehkých užitkových vozů poháněných ekvivalentním spalovacím motorem. Zdrojem hnací síly je téměř nehlučný elektromotor.

Poháněcí ústrojí studie H350 Fuel Cell Concept se skládá z nádrží na vodík, sady palivových článků, vysokonapěťové sady akumulátorových článků, invertoru a elektromotoru. Vysokotlaké nádrže na vodík (700 barů), uložené pod podlahou vozidla mezi oběma nápravami, pojmou 7,05 kg stlačeného vodíku, který je v sadě palivových článků rozkládán na protony a elektrony. Elektrická energie, vyráběná sadou palivových článků, je následně ukládána do kompaktní sady akumulátorů Li-Poly s výkonem 24 kW. Invertor přeměňuje stejnosměrný proud na střídavý, který se používá k napájení elektromotoru o výkonu 100 kW.

Hyundai – světový lídr v technice palivových článků na vodík

Společnost Hyundai Motor je světovým lídrem ve vývoji techniky palivových článků na vodík a v únoru 2013 zahájila první velkosériovou výrobu vozidel s palivovými články. Poháněcí ústrojí s palivovými články společnosti Hyundai Motor představuje skutečně realizovatelný druh pohonu vozidel pro každodenní provoz, od osobních vozů až po lehké užitkové vozy, a je rovněž výsledkem úsilí značky Hyundai o trvale udržitelnou dopravu.

Hyundai ix35 Fuel Cell byl a je prvním velkosériově vyráběným a komerčně nabízeným vozidlem s vodíkovými palivovými články. Zákazníci si mohou toto vozidlo objednat v dealerské síti značky Hyundai. V současnosti může veřejnost používat například 50 vozidel ix35 Fuel Cell v německém Mnichově. Poháněcí ústrojí s palivovými články společnosti Hyundai se úspěšně osvědčilo během Mistrovství světa ve fotbale 2006 v Německu. Po celou dobu trvání turnaje byl jako oficiální vozidlo používán městský autobus Hyundai s palivovými články.

IAA Užitkové vozy 2016 je celosvětově nejvýznamnější a také nejdůležitější výstavou, na které se prezentují aktuální řešení mobility, dopravy a logistiky v segmentu užitkových vozidel.