Kia Pro_Cee´d GT modelový rok 2013 (od 8/2013 do 12/2015)

V letošním roce se korejská automobilka Kia vytasila opravdu s parádní novinkou. Přestože třídvéřový Pro_Cee´d už známe, pořád se nejedná o čistě sportovní vůz. To se ale všechno mění s příchodem Kii Pro_Cee´d GT (a jejího pětidvéřového sourozence Cee´d GT), která tyto ambice naplňuje beze zbytku. Nové Gran Turismo dělá výborný dojem už na první pohled. Přestože základní tvary a linie zůstaly prakticky nezměněny oproti běžné verzi Cee´du, GT se pyšní v prostoru pro mlhovky čtyřmi čtvercovými světlomety pro denní svícení a červenou linkou na spodní části předního nárazníku, který je sám o sobě mohutnější. Zvětšené jsou i boční prahy, záď vozu dostala střešní spojler, zadní mlhovky a couvací světla jsou zasazena do podobných "výkusů", jako je tomu vpředu, a dvě koncovky výfuku. Z boku doznala úpravy především linie bočních oken, která se zvyšuje tím výrazněji, že má Pro_Cee´d GT jen troje dveře. K tomu přidejte nízkoprofilové pneumatiky a stojí před vámi sporťák, jak má být. Či lépe řečeno hothatch: "Nepostavili jsme žádné RS, toto auto se jmenuje GT," vysvětlil viceprezident Kia Motors Europe Benny Oeyen.

Uvnitř vozu celý dojem umocňuje řada prvků, díky kterým si nové "gétéčko" užijete opravdu naplno. Sedačky Recaro s výrazným bočním vedením umožní opravdu ostrou jízdu při zachování maximální míry komfortu, určitě by ale nevadilo, kdyby byly posazeny ještě o maličko níže. Kovové pedály, upravený volant a vylepšená řadicí páka dodávají designu interiéru pravý sportovní look a černá barva interiéru je doplněna o téměř všudypřítomné červené linky. Úžasná podívaná. O tom, že sedíte ve skutečném GT opravdu není sebemenších pochyb; logo GT najdete hned na několika místech (volant, koberce, vnitřní prahy). Vizuální dojem ještě umocňuje ladění plastů do lesklých tónin a barvy chromu. Funkční prvky jsou zpracovány velmi dobře, volant se příjemně drží, stejně jako hlavice řadicí páky. Středový panel je víceméně jeden velký displej a pod ním pouze ovládání klimatizace a topení. Přístrojový štít tvoří tři obrovité tubusy, těm na krajích by možná slušelo, kdyby je výrobce o něco zmenšil. Příjemnou novinkou je ale zobrazení některých údajů digitálně. Oba segmenty jsou ve voze jakoby svázány k sobě plastovým lemem, který je obtáčí kolem dokola. Kde mohla Kia ubrat, je také vrchol palubní desky, kde se nad středovou konzolí nachází na tento model až příliš obyčejný mini displej na zobrazení času a teploty.

Prostorově je Pro_Cee´d GT zcela plnohodnotným vozem pro čtyři pasažéry. Vepředu nebude mít problém ani postava s výškou dvou metrů, vzadu už ale budou mít vyšší cestující trochu problém. Třídvéřový sporťák si ale většinou stejně nekupujete proto, abyste se v něm mačkali ve čtyřech. Záruku pohodlí poskytují rozměry "gétéčka": délka 4310 mm, šířka 1780 mm a výška 1430 mm. Rozvor má také slušnou hodnotu - 2650 mm. Zavazadlový prostor disponuje základním objemem 380 l, při sklopení zadní řady sedadel jej lze navýšit na celkových 1225 l.

Co je ale nejdůležitější, je samotná jízda. Oproti tvrdší konfiguraci podvozku u klasického Cee´du i Pro_Cee´du u verze GT nic takového nenajdete. Podvozek je tu naopak naladěn měkčeji, po silnici příjemně plave a jen větší nerovnosti vám dá znát. Do zatáček zvládá i vysoké rychlosti, správně tíhne k přetáčivosti, je ale potřeba dát pozor na brzdy, které mohou vůz trochu strhávat, dokud si na tuto kombinaci jízdních vlastností nezvyknete. Zároveň si ale lze s tímto nastavením prakticky libovolně vyhrát, protože stabilizační systém, který má jinak tendenci divokou jízdu omezovat, lze úplně vypnout (např. u Volkswagenu se při vypnuté stabilizaci a náhlé ztrátě stability systém ESP vždy automaticky zapne). Díky tomu můžete zatáčkami téměř létat, či lépe řečeno bruslit. Kdo ale raději volí čistou stopu a do zatáčky si více zpomalí, aby auto ani o píď neucuklo, pro toho asi Pro_Cee´d GT není tím pravým. Motor výborně přenáší výkon ke kolům, a každé zrychlení za zatáčkou má tak úžasný nástup a plavné dokončení výjezdu ze zatáčky. Řízení je snadné, přesné, stejně tak řazení, kde nepocítíte na řadicí páce prakticky žádný odpor.

Pod kapotou nového Pro_Cee´du GT se nachází přeplňovaný čtyřválec s turbem 1,6 T-GDI s výkonem 204 koní (150 kW) a nejvyšším točivým momentem 265 Nm, kterého lze dosáhnout v rozmezí 1750-4500 otáček. Jeho nástup je velmi aktivní a rychlý, stejně tak při jakémkoli zrychlování, zvládá i opravdu divoké zacházení, časté velké změny rychlostí a přitom vám o sobě dá v interiéru znát pouze minimálně. Vytáhnete jej k nejvyšší rychlosti 230 km/h, na stovce jste za 7,7 s. Přitom ale dokáže spotřebovat relativně rozumné množství paliva. Ve městě si sice řekne o necelých 10 litrů, mimo město však ale spotřebu dokáže stáhnout až k šesti litrům. Kombinovaná spotřeba je zhruba 7,4 l/100 km.

Motorizace:

Provedení

Druh karoserie/počet dveří

Převodovka

Zdvihový objem

kW/PS

Období výroby

KIA Pro_Cee´d GT 1.6 T-GDI

Hatchback, 3

M6

1591 ccm

150 / 204

08/2013 - 12/2015