Hyundai i30 1,6 CRDi CW

Test druhé generace Hyundae i30 CW, kombíku s dieselovým motorem 1,6 v jeho nesilnější verzi. Jedná se o Korejský vůz, ale vyráběný u nás v Nošovicích. Proti první generaci vůz dospěl, nabízí nyní větší prostor pro zavazadla.

MOTOR k dispozici jsem měl verzi s povedeným dieselovým motorem - 1,6 CRDI v nejsilnější verzi s 94 kW dosahovaných ve 4.000 ot., ale hlavně 260 Nm točivého momentu které jsou k dispozici mezi 1.900 - 2.750 otáčkami. Turbo výrazněji zabírá od 2.000 otáček a motor zatahuje a plynule zrychluje až do 4.000 otáček. Optimální je se držet mezi 2 - 3.000 otáček. Motor je beze změn převzatý z i30 první generace. Spotřeba na běžné silnici bude kolem 5-6 litrů, úsporným stylem se dostanete na hodnoty kolem 4,5 - 5 litrů. Při jízdě po dálnici max. povolenou rychlostí se spotřeba pohybuje kolem 6,5 litru. Jízda v městském provozu znamená spotřebu kolem 6,5 -7,5 litru. Dosáhl jsem spotřeby 5,4 během celého testu - 880 km i když na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl o litr (3,9 mimo a 4,3 kombinovaná  - tyto hodnoty jsou nereálné).

Udávanou maximálku 193 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 11,2 s, mě se povedlo na tachometrových 100 za 11,0 s. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz velmi živý, ale neřekl bych, že motor má 94 kW, na vyšší rychlostní stupně, ale s nějakou velkou dynamikou nepočítejte. Motor je velmi kultivovaný a tichý, vůz měl bezklíčkové startování tlačítkem na palubní desce.

PODVOZEK Je dobře naladěný na zimních pneu 205 - 55 R16 Nokian WR A3 na originálních elegantních 5-ti paprskových Alu kolech dobře drží stopu a poskytuje komfortní svezení. V zatáčkách se i30 trochu naklání, ale přesto umožňuje rychlé průjezdy. Všechny i30 mají v základní výbavě stabilizační systém  ESP. Podvozek je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením, spíš více do komfortu - optimální rodinný vůz.

ŘÍZENÍ je nastavitelné ve třech modech (comfort, normal, sport) většinou jsem jezdil v nejtužší poloze sport (tlačítka jsou na volantu) vůz se příjemně řídí. Řízení s elektrickým posilovačem má variabilní účinek snižující se s rychlostí.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je přesné s optimálními drahami. Proti předchozí generaci se řazení a převodovka výrazně zlepšila. Motor točí na 6-tku při 90-ti 1.700 ve 100 - 1.950, při 120 - 2.400 a  při dálničním limitu 130 je to rozumných 2.550 otáček ve 150 km/h motor točí pouze 3.000 otáček.

INTERIÉR Palubní deska je celá z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem ve dvou zapuštěných tubusech. V levém tubusu je otáčkoměr vpravo rychloměr, mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný po 500 otáčkách. Displej palubního počítače je mezi chromovaným tubusy. Zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná, graficky okamžitá, doba jízdy a 2 měřiče vzdálenosti. Palubní počítač se konečně ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, má však pouze jednu paměť. Pod údaji palubního počítač se na velkém displeji graficky zobrazuje vlevo teplota chladící kapaliny, vpravo je palivoměr. Vůz má bezklíčkové ovládání, startuje se tlačítkem na palubní desce, ovladač stačí mít u sebe nebo někde v autě, na klikách jsou gumová tlačítka těmi vůz zamykáme nebo odmykáme. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s posuvnou loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou je dost odkládacích prostorů pro nápoje a třeba mobilní telefon. Nová i30 má elegantní diodová denní světla.

Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Testovaný vůz měl příplatkovou navigaci s dotykovým displejem. Volant s koženým potahem a ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače je seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová duální klimatizace je pod navigací a má samostatný modře podsvícený displej, kruhový ovladač a ovládací tlačítka jsou pod displejem. Přední sedačky s elegantním světlým - béžovým koženým čalouněním jsou pohodlné a vyhřívané, řidičovo elektricky nastavitelné. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm (sedák 49 + 28 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou vzadu je dost místa - 97 cm i přesto, že vůz má prosklené otvírací panoramatické okno (strop je díky tomu vzadu o 4 cm nižší). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde tři čtvrtě litrová láhev.

Velikost zavazadlového prostoru je 528 litrů což u kombíků nižší střední třídy patří mezi lepší průměr. Proti předchozí generaci kufr výrazně narostl o více než 100 litrů ze 415 na 528 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1642 litrů (1. generace 1395). Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 103,5 cm, výška 46 cm, délka v rovině podlahy 95 cm po sklopení 162 až 180 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod dvojitou podlahou kufru, kde jsou schránky na drobnosti (hloubka 8 cm) je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D16. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je pouze 62 cm nad zemí a 1 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 182 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST  i30 má v základu kompletní sadu 6-ti airbagů, v paketu Style je navíc ještě 7-mý kolenní airbag řidiče. ESP je součástí základní výbavy všech modelů. V testované verzi Premium byly natáčecí xenonové světlomety. Elektrická ruční brzda má funkci hill holder. Kotoučové brzdy jsou na všech kolech, vůz výborně brzdí. Při překročení rychlosti 20 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Nová i30 má mnohem dospělejší design než jeho předchůdce. Základní verze má jinou masku (celou v barvě a bez chromu) než testovaný vůz s paketem Premium se 2 chromovanými lamelami masky a černý plast uprostřed masky pod RZ s černou mřížkou. Přední světla jsou hodně protažena do boku. V rozích nárazníku jsou trojúhelníkové přední mlhovky lemované denními led světly. Zadní část s velkými s velkými dělenými světly vytaženými až do boku, vypadá zcela jinak než u předchůdce, který měl světla orientované naopak na výšku. V zadním nárazníku jsou 2 mlhovky. Od verze Style jsou na voze spodní chromované lišty oken a kliky. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty dveří a nárazníků. Nyní působí i30 jako kterékoliv jiné Evropské auto bez kompromisů a myslím, že se bude líbit.

CENA Model Tricolor je za cenu 440.990 Kč 3/2013 v této výbavě najdeme : ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, denní led světla, centrál s dálkou s alarmem - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, alarm, manuální klima.

Příplatková výbava: paket Premium: tempomat s omezovačem rychlosti, kožený volant a hlavice řad. páky, přední a zadní parkovací čidla, vyhřívané př. sedačky, parkovací kamera, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, 17 alu kola s pneu 225-45, bluetooth handsfree, chromovaná mřížka chladiče, bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, sklápění zrcátek, dešťový senzor, kolenní airbag řidiče, dvouzónová automatická klimatizace, el. parkovací brzda, el. ovl. sedadlo řidiče vč. bederní opěrky, xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, kožené čalounění sedadel, monitorování tlaku v pneumatikách celkem za 105.000, navigace 25.000, panoramatické střešní okno za 25.000 Kč metalíza za 13.000 Kč. Celková cena příplatkové výbavy je 168.000 Kč. Celková cena vozu je 608.990 Kč

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - úsporný a tichý motor

                  - přesné řízení s variabilním nastavitelným posilovačem

                  - denní LED světa, natáčecí xenony

                  - ovládání pal. počítače, tempomatu a radia na volantu

                  - použité materiály a provedení interiéru

                  - pohodlné přední vyhřívané sedačky

                  - prostor vzadu - nohy, hlava

                  - bohatá základní výbava

                  - čidla parkování + zadní parkovací kamera

                  - vnější i vnitřní design

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

MÍNUSY:  - mohutný A-sloupek omezuje výhled vpřed

                  - elektrická brzda se automaticky neaktivuje po vypnutí zapalování

                  - pouze 1 paměť palubního počítače, nepropojené funkce

                  - zvedá se jen přední část sedáku (výškové nastavení)

                  - dojezd pod 50 km zcela zmizí

                  - chybějící lišty dveří a nárazníků

                  - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1582 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 5                                                                                      

Výkon 94 kW (128k) /4.000 ot./min., točivý moment 260 Nm 1.900 - 2.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol 
Rozměry D x Š x V  4.485 - 1.780 - 1.500 mm, rozvor 2.650 mm 
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.326 - 1.467 kg , užitečná 453 - 594 kg, celková 1.920 kg                                 

Nádrž  na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 528/ 1642 l.                                                                                                                           

Pneu 205 - 55 R16 Nokian WR A3 - zimní

Zrychlení z 0 -100 km/h za 11,2 s, max. rychlost 193 km/h
Spotřeba paliva 3,9 mimo - 5,1 město - 4,3 l/100km  kombinace 


Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 880 km - 5,4 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 11,0 s.

 

Resume: moderní kombi nižší střední třídy s dobrým podvozkem je plnohodnotnou konkurencí evropským vozům typu Focus, Astra i naší Octavii II. Proti předchozí generaci nabízí větší vnitřní prostor, dobře odhlučněný interiér a výrazně přesnější řazení a úsporný diesel 1,6 litru.

 

Karel Kolečko