Vozů Kia vyrobených na Slovensku stále přibývá

Stejně jako další zástupci jiných automobilek, musel i mluvčí značky Kia odpovídat na otázku o budoucnosti své továrny. Poslední týdny se totiž nesou ve znamení diskuzí nad uzavřením až 10 továren po celé Evropě. Co se Slovenska týče, Peugeot v Trenčíně má v plánu mírně výrobu omezit, Škoda a Volkswagen s výrobními linkami v Bratislavě pravděpodobně udrží do konce roku aktuální tempo.

Naproti tomu "Žilinský závod" půjde proti proudu a téměř jistě vyrobí více automobilů, než oficiálně stanovuje hodnota roční kapacity. Nejspíš tak tedy dojde i k přidání některých víkendových směn. V začátcích, tj. před sedmi lety, se počítalo s 300 tisíci vyrobenými vozy za rok. V r. 2009 přišel krizový okamžik a výroba poklesla na polovinu této hodnoty, přestože o rok dříve překročila 200 tisíc vyrobených kusů. Díky tomu muselo dojít k změně v uvažování, která nakonec přinesla kýžené ovoce.

Rozhodnutí firmy bylo jasné - nikoho nepropustit. Někteří zaměstnanci, na které se s prací ani nedostalo, dostávali i doma kolem 60% platu. Druhým klíčem k pozdějšímu úspěchu bylo přijetí modelu ix35 od sesterské automobilky Hyundai do výroby vedle vlastního modelu Sportage.

Díky výrazné oblibě těchto vozů u zákazníků narostla výroba zpět tak rapidně, že Hyundai ix35 musel být nakonec odsunut do českých nošovic, protože slovenský závod by nestíhal vyrábět ani své vozy Kia. Za tento výsledek vděčí továrna také zcela automatizované výrobě - díky průmyslovým robotům je např. každých 55 sekund vyrobena jedna karoserie. Člověk do tohoto procesu zasahuje až na konci při finální montáži, která probíhá na montážní lince dlouhé 450 m. I tam však robotičtí pomocníci zajistí téměř třetinu činností.

Díky těmto aspektům je pak možné vyrábět všechny typy vozů na jedné lince: "Teoreticky lze vyrábět jednotlivé typy na střídačku, klidně kombík, hatchback, SUV, MPV, jak jdou objednávky od zákazníků a dealerů. Není problém naprogramovat roboty a dodávky k lince podle toho, jaký vůz jde do výroby. Ale kvůli rytmu a také úspornosti se přirozeně řadí co možná nejvíc stejných vozů za sebou," objasňuje situaci Jozef Bačé, mluvčí Kia Motors Slovakia.

V konečné fázi to představuje jediné - každou minutu je připraven na poslední kontrolu jeden vůz. Ten už pak čeká pouze jízda na zkušební dráze a naložení k přepravě.