Kía získala významné ocenění za kvalitu

V první polovině letošního roku publikovala společnost J.D.Power studii nazvanou Initial Quality Study (IQS), která se zaměřuje na zkušenosti zákazníků v prvních 90 dnech od nákupu nového vozu. Studie byla realizována mezi únorem a květnem 2016 s více než 80 tisíci zákazníky (často z USA), kteří odpovídali na celkem 233 otázek, týkajících se prvních 90 dnů vlastnictví nového automobilu. Výsledkem je index PP100, který vypovídá o počtu problémů na 100 vozidel. Čím nižší je hodnota indexu, tím vyšší je skóre značky a tím pádem i kvalita.

Do letošní studie bylo zařazeno celkem 33 značek, 21 z nich si v ní polepšilo, u jedné zůstala hodnota stejná. Tento výsledek indikuje kvalitativní posun kvality celkově o 6%, což je nejlepší výsledek od roku 2009. „Automobilky nyní vyrábějí produkty nejvyšší kvality, jaké jsme kdy viděli,“ říká Renee Stephens, viceprezidentka americké divize J.D. Power. „Dle našich dat z posledních let vychází najevo, že výrobci začali poslouchat zákazníky, identifikovali problematické body a jsou soustředění na soustavné zlepšování kvality. Ačkoliv přitom navyšují počet prvků v autě, z nichž některé mají reputaci „potížistů“, celková kvalita se zlepšuje.“

Přesto je potřeba znovu uvést, že se jedná o výzkum spokojenosti s kvalitou během prvních 90 dnů od koupi vozu. Mechanické problémy se tedy nestihnou ve většině případů projevit. Výpovědní hodnota ale spočívá i v tom, že zákazník, který nezaznamenal žádný problém, by si od stejné značky pořídil i další auto. Pokud na problém narazil, jeho přízeň značce klesá o 50%.

A nyní to nejdůležitější: vítězem letošního ročníku studie J.D.Power IQS se stala korejská automobilka Kia! Její index činí 83 PP100, čímž přeskočila i dlouhodobého vítěze Porsche. Na třetím místě pak skončil Hyundai s 92 PP100. Celkový průměr všech testovaných značek činí 105 problémů na 100 vozů. Samostatně bodovaly nejlépe vozy Kia Sportage, Kia Soul, Hyundai Tucson a Hyundai Accent.