Kia Optima modelový rok 2016 (od 1/2016 do současnosti)

Přestože by se mohlo zdát, že Kia Optima se nám představuje teprve ve druhé generaci, na náš trh ve skutečnosti přichází už čtvrtá. V letech 2000-2010 totiž Kia vyráběla model Magentis, který je přímým předchůdcem Optimy. Magentis tehdy stejným způsobem vystřídal Kiu Clarus. Českým trhem první Optima příliš nezahýbala. Ve střední třídě volili zákazníci spíše zaběhlejší evropské značky, byť byla Optima nijak nezaostávající konkurencí pro Mercedesy, Audi i BMW. Korejci proto přišli s vylepšeními, které by z její nové generace mohly udělat silnějšího hráče v tomto segmentu. Začali u velikosti; nová Optima se protáhla o 10 mm na celkových 4855, na šířku disponuje hodnotou 1860 mm, do výšky má 1465 mm. Rozvor je působivých 2805 mm. Komu by i to bylo málo, může si počkat na verzi kombi, kterou Kia ještě představí v průběhu roku 2016.

Vzhledově jsou si obě Optimy poměrně dost podobné. Nová generace ale působí o něco luxusnějším dojmem. Široká, dravá a nízko posazená "tygří" maska chladiče má znovu až do bočního profilu protažené světlomety, v horní části olemované stříbrným pruhem, který se táhne po celé šířce masky. V kombinaci s metalízou působí Optima doslova a do písmene prémiově, což jsou přesně její ambice. Zakončení bočních oken do masivního a elegantně tvarovaného sloupku působí dokonale, záď zaujme táhlým sklonem zadního okna, který snižuje celkový profil vozu, a výraznými úzkými světlomety.

Uvnitř vozu je více než kdy jindy potřeba, aby bylo všechno ovládání perfektně dostupné, snadné na ovládání a logicky uspořádané. Manažer, který se v Optimě vozí, potřebuje rychlost, přesnost a preciznost. Tomu odpovídá zpracování celého interiéru. Horizontální ladění jednotlivých částí středového panelu zajišťuje dobré rozmístění všech ovládacích prvků, které jsou navíc umístěné v pohodlné výšce. Horní část středové konzole slouží jako prostor pro velký dotykový displej (v základu sedmi, v nejvyšší výbavě osmipalcový) s integrovanou navigací. Celý panel je navíc natočený k řidiči, což práci s ním zpříjemňuje a usnadňuje. Na přístrojovém štítu se orientuje snadno, mezi dvěma tubusy se nachází palubní počítač (vše v kombinaci tradičního designu a digitálního zobrazení), osvětlení je nevtíravé a vše je tak dobře čitelné. Další ovládací prvky najde řidič na volantu, na levé loketní opěrce ve dveřích a na panelu pro řadicí páku. Duální automatická klimatizace je standardem všech stupňů výbav, základní dále obsahuje např. USB vstup, ovládání audio systému na volantu, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově i podélně nastavitelný volant, elektricky nastavitelnou bederní opěrku řidiče a kompletní sadu bezpečnostních systémů (airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace, boční airbagy, kolenní airbagy, záclonové airbagy, ABS, ESC, EBD, brzdový asistent, systém řízení stability vozidla, TCS, asistent pro rozjezd do kopce, měřič tlaku v pneumatikách a přední i zadní parkovací asistent). V nejvyšší verzi výbavy Premium jsou navíc vyhřívaná přední i zadní sedadla a volant, ventilovaná sedadla vpředu, kožené čalounění, 18palcová kola, hliníkové pedály a další systémy (systém sledování mrtvého úhlu, systém autonomního brzdění, elektronicky nastavitelné odpružení vozu a pokročilý adaptivní tempomat). Za nadstandardní příplatky lze získat také panoramatické střešní okno, inteligentní parkovací asistent a 360° monitorovací systém či bezdrátovou mobilní nabíječku.

O pohodlí se konstruktéři a designéři zasadili také při řešení prostoru uvnitř vozu. Každý cestující, kterých může být až pět, si posedí maximálně pohodlně, což platí jak na výšku, tak v oblasti kolen. Problém tak nemá ani 190 cm vysoký cestující, byť ten už se pravděpodobně bude lehce dotýkat hlavou stropu. Pokud ale do Optimy posadíte i pátou osobu, bude se muset smířit s méně pohodlnou prostřední sedačkou ve druhé řadě, která nemá opěrku hlavy. Sedadla se vyznačují nejvyšší možnou mírou komfortu, dobře vedou, nebolí z nich záda, ventilace a vyhřívání jsou příjemnými doplňky do každého počasí. 510 l objemu v zavazadelníku je více než působivá hodnota.

Motor je pro Optimu dostupný pouze jeden. Jedná se o vznětový čtyřválec 1,7 CRDi s výkonem 104 kW, který lze spojit se sedmistuňovým dvouspojkovým automatem nebo manuální šestistupňovou převodovkou. Jeho jízdní vlastnosti jsou solidní, motor je velmi tichý a často až téměř neslyšitelný, a jeho chod plynulý. Při předjíždění, a zvlášťe v kopci, má ale trochu problémy se "nakopnout" a zrychlit okamžitě. Konfigurace podvozku slibuje bezpečnou a klidnou jízdu bez zbytečného přenosu hluku nebo nárazů, při vyšších rychlostech má ale karoserie tendenci se více naklánět. Kde si Optima výrazně polepšila oproti svému předchůdci je oblast řazení a řízení. Manuální převodovka funguje plynuje, automatická jakbysmet a u ní se navíc jedná o vynález samotné Kii (DCT7). Posilovač řízení je dobře naladěný, s vyššími rychlostmi plynule tuhne až do sportovní konfigurace. Co potěší je spotřeba. S novou Optimou si totiž v klidu pojezdíte za 6,5 l/100 km, při troše snahy ještě o 0,3-0,5 l méně. Kdo jí dá více zabrat, jen těžko se dostane přes hranici osmi litrů.

Motorizace:

Provedení

Druh karoserie/počet dveří

Převodovka

Zdvihový objem

kW/PS

Období výroby

KIA Optima 1.7 CRDi Exclusive

  Sedan / Limuzína, 4  

M6  

   1685 ccm  

   104 / 141  

  od 01/2016  

KIA Optima 1.7 CRDi Comfort

  Sedan / Limuzína, 4  

M6  

   1685 ccm  

   104 / 141  

  od 01/2016  

KIA Optima 1.7 CRDi Premium

  Sedan / Limuzína, 4  

M6  

   1685 ccm  

   104 / 141  

  od 01/2016  

KIA Optima 1.7 CRDi DCT Exclusive

  Sedan / Limuzína, 4  

A6  

   1685 ccm  

   104 / 141  

  od 01/2016  

KIA Optima 1.7 CRDi DCT Comfort

  Sedan / Limuzína, 4  

A6  

   1685 ccm  

   104 / 141  

  od 01/2016