Hyundai Genesis Coupé modelový rok 2008

Hyundai představil v roce 2008 na detroitském autosalonu novou a prakticky samostatnou značku Genesis. Její vlajkovou lodí se stal luxusní sedan nesoucí právě toto jméno a variaci dvou silných motorů 3,8 V6 a 4,6 V8. Tím ale zábava rozhodně nekončí. Korejská automobilka totiž připravila další novinku v podobě sportovního Genesisu Coupe. Z dřívějších let můžeme z této oblasti vzpomenout korejské počiny Scoupe a Coupe, v roce 2011 byl na trh vypuštěn model Veloster. Genesis Coupe si ale klade poněkud odlišné nároky, přestože on ani jeho větší bratr necílí tolik na evropské, jako spíš americké zákazníky.

První pohled naznačuje, že máme před sebou pěkně zpracovaný robustní sporťák, o čemž svědčí i jeho délka 4 630 mm (další rozměry: šířka 1 865 mm, výška 1 385 mm, rozvor 2 820 mm). Díky povedeným linkám, zaobleným tvarům a dalším prvkům exteriéru ale nepůsobí tenhle obřík nijak neotesaně. Výrazné prolisy, které do sebe na boku téměř zapadají, mohutné světlomety, bezrámová okna v boční části vozu a zadní křídlo dávají naopak tušit, že si designéři Hyundai docela vyhráli a Genesisu Coupe si tak na silnici rozhodně všimnete.

Kde by však mohlo být zpracování pečlivější, je interiér. Veškeré prvky a jejich uspořádání působí nadmíru jednoduše a přehledně, což je naprosto v pořádku. Sporťák potřebujete za jízdy ovládat rychle, přesně a snadno, a to vám Genesis Coupe rozhodně umožní. Design ale nepůsobí vysloveně sportovním dojmem, a uvnitř si tak připadáte spíše jako v běžném osobním automobilu od Hyundai. Šeď plastového interiéru "trhají" prvky ve stříbrné barvě či se stříbrným obložením, jako je středový panel, obruby budíků na přístrojové desce či ramena volantu. Volant se ale drží příjemně, za ním můžete sledovat také informace z palubního počítače. Použité materiály jsou navíc poměrně kvalitní, a tak ani po pořádné dávce kilometrů nezačne nikde nic nepříjemně vrzat. Kde si s "uživatelskou přívětivostí" Korejci příliš nepotykali, je ovládání stahování okének a nastavení zrcátek, která jsou umístěna tradičně na dveřích, avšak ve vodorovné poloze, a tudíž se ovládají dost komplikovaně. Ve výbavě dále najdete také navigaci, multifunkční volant, CD přehrávač, tempomat, z bezpečnostních prvků nechybí ABS, ESP a ASR.

Díky výrazným rozměrům vozu je uvnitř dostatek prostoru. Vzadu nebude mít problém složit před sebe nohy ani člověk s výškou blížící se 190 cm, jinak tomu ale bude s místem na hlavu. Střecha a zadní okno jsou poměrně dost zkosené, a tak se vzadu pohodlně usadíte jedině tehdy, že nepřesáhnete výšku 170 cm. Vpředu se může řidič těšit na pohodlnou sedačku s vyhříváním, boční vedení by pro ostřejší jízdu mohlo být výraznější, ale i tak je slušné. Výhled z vozu je velmi dobrý. Objem zavazadlového prostoru činí 332 l.

Co je ale nejdůležitější, jsou jízdní vlastnosti. A ty jsou u Genesisu Coupe vyladěny naprosto bravurně. Řízení střídá odpor s povolováním vůle v závislosti na jízdní situaci ideálně, a zpětná vazba k řidiči tak umožňuje auto perfektně a přesně ovládat. Díky konfiguraci podvozku ale pocítíte jízdu přes nerovnosti docela výrazně. V zatáčkách má Genesis Coupe sklon k přetáčivosti; ten je dovoluje projíždět i ve vysokých rychlostech s jistotou a stabilitou. Systém jízdní stability se ale doporučuje vypnout.Stejně tak precizní je řazení, které má krátké a přesné dráhy, byť pedály jsou od sebe umístěny poměrně daleko a tak např. při meziplynech u brzdění musíte s autem už opravdu naprosto souznít. Právě o tom je ale jízda v pravém sporťáku. Motor šlape relativně tiše, dává o sobě znát až nad třemi tisíci otáček, a teprve při vytočení na čtyři tisíce a více se vám dostane toho správného "hluku". Limit je nastaven na šest a půl tisíce otáček. Brzdy samotné vydrží dost, při každém brzdění ale reagují trošku jinak, a tak si na ně musíte spíše dost zvyknout. Na co je potřeba dát pozor, je geometrie a pneumatiky, které dostanou při dravém jízdním zážitku docela zabrat. Geometrie se tak může rozhodit dříve, než byste čekali, a stejně tak přichází i opotřebení pneu. Kde ale ušetříte, je benzín. Spotřeba totiž v kombinované podobě může zůstat těsně nad hranicí 10 l/100 km, když se s vozem odvážete, poskočí k stále přijatelným 15 l/100 km.

Motorizace:

Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový šestiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 3 778 ccm
Největší výkon: 223 kW (303 koní) 6 300 ot./min)
Největší točivý moment: 361 Nm (4 700 ot./min)
Převodovka: šestistupňová manuální, pohon zadních kol