Na půli cesty

Hyundai Accent GLS 1.3 (1996)

První generace Accentu připomene, jak dříve vypadaly korejské vozy - levné a relativně výkonné, ale s nevalnými jízdními vlastnostmi a dosti „fórovým" zpracováním. Hyundai Accent se prostě nachází někde mezi standardem západního vozu a úrovní východní produkce typu Lada Samara
či Škoda Favorit.


Zkoušeli jsme čtyřdveřový sedan z roku 1996, který měl najeto jen kolem 50 000 km. Šlo tedy o málo využívaný a docela zachovalý exemplář. Chatrná kompletace se však projevovala chrastěním přístrojové desky na každé nerovnosti. Z plechových, plastových i textilních materiálů čiší snaha o úspory, takže vše působí lacině už na pohled.

Silný, ale hlučný

Pokud se kromě ceny dá něco pochválit, pak je to potence motoru. Na svůj objem servíruje dostatečný výkon, takže na dálnici si to Accent může rozdat i se silnějším sokem. Těsné odstupňování převodů napomáhá dynamice, takže lehký Hyundai zrychluje skutečně brilantně. Jenže už v nízkých otáčkách o sobě motor dává vědět nadměrným hlukem, ve vysokých se pak do interiéru dere nepříjemný kovový zvuk, který obtěžuje posádku. Když se k tomu při dálničních sprintech přidá silný aerodynamický hluk, na komunikaci se spolujezdcem či poslech rádia zapomeňte. Ani spotřeba paliva není příznivá. Udávaný průměr skoro 7,5 l na 100 km je na třináctistovku hodně vysoký a realita bohužel nevypadá lépe. Řazení nesnese srovnání s ničím, co lze považovat alespoň za průměr třídy. Řadicí páka se pohybuje po dlouhatánských drahách, hodně kostrbatě a hlučně. Hledat jednotlivé stupně je zásluhou doslova zemědělských vůlí dost složité.

Z interiéru sálá snaha o maximální úspory. S kvalitou zpracování si výrobce hlavu evidentně nelámal. Kvůli krátkému rozvoru náprav nezbývá na zadních sedadlech Accentu moc místa pro nohy.

Jistota chybí


Podvozek nevybočuje z mantinelů starších „Korejců". Nabízí tedy průměrný komfort pérování, ale špatné jízdní vlastnosti. Stabilita vozu není valná a řidič si nemůže být jist jeho reakcí. Na vině bude i extrémně úzké obutí (155 mm) na třináctipalcových kolech. Čtyřramenný volant s tenčím věncem se drží překvapivě docela dobře a posilovač funguje uspokojivě. Brzdy sice nemají kdovíjakou účinnost, ale na zpomalení lehkého Accentu stačí. Prostorové poměry nenadchnou, ale neurazí. Pro nohy zadních cestujících zbývá málo místa, ale nad hlavami je to zásluhou nízko umístěných sedadel o něco lepší. Zadní sedadla však nemají na rozdíl od předních ani náznak tvarování, a tak o velkém pohodlí mluvit nelze. Zavazadelník nabízí velmi snesitelný základní objem, který se dá sklápěním děleného zadního opěradla dále zvětšovat. Problém spočívá v malém vstupním otvoru, jímž toho moc neprotáhnete. A to se ještě zužuje mezi zadními svítilnami.

Za málo peněz...

Hyundai Accent představuje lacinou variantu přepravy z místa A na místo B. K jeho výhodám patří kromě ceny slušná výbava a nenáročnost na servis. Zkoušený kus měl vedle airbagu řidiče centrální zamykání, výškově nastavitelný volant a elektrické ovládání předních oken. Takovou výbavu u podobně levných konkurentů nenajdete. Na druhou stranu použité materiály působí lacině a s výrobní kvalitou si Accent evidentně netyká. Potěší možnost udržovat vůz mimo síť značkových servisů. Náhradní díly však nevycházejí moc příznivě. Na-štěstí je automobil natolik jednoduchý, že potenciálních problémů na budoucího majitele moc nečeká. Accent první generace zkrátka platí za nenáročný a nenápadný vůz, který nejlépe vystihne parafráze známého českého přísloví: za málo peněz málo muziky.


 
Živá třináctistovka má výhodu v příznivé sazbě povinného ručení, nadměrný hluk a spotřeba jí ke cti neslouží. Základní objem zavazadlového prostoru nezklame. Škoda, že zadní svítilny ještě zužují už tak dost malý vstupní otvor.



Historie modelu


1994 Uvedení modelu s trojicí, čtveřicí i pěticí dveří, motory 1.3 12V (55 kW/75 k) a 1.5 (65 kW/88 k)
1995 Samočinná převodovka k motoru 1.3 12V
1997 Drobné vylepšení, nový motor 1.5 16V (74 kW/101 k) pro sportovní třídveřovou variantu GT
2000 Ukončení výroby a nahrazení druhou generací


Malý sedan postrádá jakékoliv ochranné lišty na karoserii. Kupodivu však zkoušený exemplář nebyl oděrkami příliš poznamenán. Velmi úzké pneumatiky na třináctipalcových kolech už tak špatným jízdním vlastnostem nepomohou.


Motor zážehový řadový čtyřválec SOHC
Zdvihový objem (cm3) 1341
Max. výkon (kW/k) 55/75
  při otáčkách/min 5000
Max. točivý moment (N.m) 119
  při otáčkách/min 3100
Max. rychlost (km/h) 170
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,6
Počet převodových stupňů 5
Pohotovostní hmotnost (kg) 955
Zavazadelník (m3) 0,346
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) -/-/7,4
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4117/1620/1394/2400
Cena 109 000 Kč včetně DPH