V roce 2012 se korejská automobilka Hyundai vytasila s konceptem zcela nového elektromobilu i-oniq. Rozhodnutí zařadit se mezi výrobce vozů budoucnosti už učinilo mnoho značek, sám Hyundai dokonce v roce 2013 spustil výrobu několika kusů alternativního modelu ix35 Fuel Cell s pohonem na vodík. Ten se však přílišného úspěchu nedočkal. Dlouho pak bylo ticho po pěšině, až na letošním autosalonu v Ženevě Hyundai znovu ukázal, že v této oblasti nehodlá zahálet. Koncept elektromobilu z roku 2012 byl pod korejskou pokličkou přepracován, právě teď jsme se dočkali jeho premiéry. Pod označením IONIQ přijde vůz už brzy na trh.
"IONIQ je pro naši značku v Evropě důležitým krokem vpřed. Přicházíme s jedinečným novým přístupem k elektrické mobilitě, bez kompromisů vůči skvělému designu, radosti z jízdy a nových funkcí v oblasti konektivity a samotnou elektromobilitu činíme dostupnější pro více zákazníků a zároveň rozšiřujeme naši produktovou řadu," řekl v Ženevě Jochen Sengpiehl, viceprezident Hyundai pro marketing.
Více na: http://www.autorevue.cz/zeneva-2016-zive-hyundai-ioniq-electric-opravdu-zvladne-250-km?utm_expid=9488624-6.72z8JyFRRbSW3ukkYIZ7Lw.0&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.cz%2F
IONIQ opravdu ušel od původní myšlenky pořádný kus cesty. Původní záměr představoval vytvoření sportovního hatchbacku, který bude kombinovat elektřinu s benzínovým motorem. Nový IONIQ ale půjde na trh hned ve třech variantách - Hybrid, Plug-in a Electric. Zároveň nepůjde o sportovní vůz, byť mu podoba hatchbacku zůstala a aerodynamické vlastnosti jsou zcela bezkonkurenční (součinitel odporu vzduchu je Cx = 0,24 a v daném segmentu žádný jiný vůz takovou hodnotu nenabízí). Na každý pád se více přiblížil tvarům, které Hyundai v posledních letech preferuje a designově tak více zapadá mezi své benzínové a dieselové kolegy. Výrazná struktura přídě zahrnuje světlomety, zabíhající až do boční části vozu, a typickou masku chladiče ve tvaru šestiúhelníku. Mlhovky dostaly diody, podobné jsou však spíše některým modelům sesterské automobilky Kia. Tím ale veškerá podobnost končí.
Pod kapotou se totiž ukrývají hned dva motory. Ve variantách Hybrid a Plug-in najdete benzínový čtyřválec Kappa 1,6 GDI s výkonem 105 koní (77 kW) s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Elektrická jednotka už se v obou případech různí. Plug-in dostal silnější elektromotor s 61 koňmi (45 kW) a akumulátory o kapacitě 8,9 kWh. Nepřepnete-li na klasické spalování, IONIQ by měl zvládnout až 50 km pouze s elektrickým pohonem. Jeho emise jsou navíc extrémně nízké; neměly by překročit 32 g/km. Hybrid pak disponuje slabším 32 kW elektromotorem, kapacita baterie je 1,56 kWh a emise se zastaví na maximální hranici 79 g/km. Spolu s Kappou pak utváří výkon až 141 koní (104 kW) a 265 Nm točivého momentu, IONIQ navíc díky nim dosáhne rychlosti až 185 km/h.
Čistě elektrická verze pak dostala nejsilnější Li-Po akumulátor s kapacitou 28 kWh. Maximální dojezd je tak více než působivých 250 km (údaje z testů v Koreji ale uvádí spíše 169 km). Díky točivému momentu 295 Nm a 120 koním výkonu (88 kW) dokáže IONIQ Electric svištět rychlostí až 165 km/h. Výkon je na nápravy přenášen jednostupňovým redukčním převodem.
Hyundai prezentuje nový model IONIQ jako zcela unikátní zážitek. S pestrou paletou bezpečnostních systémů (systém autonomního nouzového brzdění, asistent pro jízdu v jízdním pruhu, sledování slepého úhlu, upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání a adaptivní tempomat) a úžasnou interaktivitou (Android Auto, Apple Car Play, Tom Tom Live Services a bezdrátové nabíjení chytrého telefonu, to vše na sedmipalcovém TFT displeji) tomu ani nemůže být jinak. Celkový dojem pak dotváří modré ozdobné prvky, v případě Electricu jsou v barvě mědi.
Před námi tak stojí nejmodernější technika na kolech, vybavená pohonem budoucnosti, která zaujme na první, druhý a snad i třetí pohled. V České republice se modelu IONIQ dočkáme už na podzim letošního roku. Jako první se dostaví verze Hybrid, po ní bude následovat Plug-in, nejdéle si počkáme na plně elektický IONIQ Electric.