Koncept nové ix35 odhalen: Hyundai Intrado

Již loni v prosinci Hyundai představila první obraz konceptu Intrado, který se měl objevit na ženevském autosalonu v březnu 2014. Podle všeho se jedná o náznak podoby a vůbec řešení nástupce aktuální ix35. Ta má sice relativně čerstvě po faceliftu, přesto je jedním z nejdéle sloužících modelů v dnešní nabídce Hyundai. Vzhledem k velikosti Intrada ukazuje právě na nástupce ix35, který by se na trhu mohl objevit za nějaké dva roky. A co tedy Intrado nabízí?

V prvé řadě je to nový design, který se, věrný jazyku Fluidic Sculpture 2.0 známému třeba z nového sedanu Genesis. snaží být atraktivní a přitom nadmíru jednoduchý. Hyundai dokonce říká, že karoserii zcela prostou sloupků a rámů ponechala čistou a nezkrášlenou, aby vynikly její přirozené tvary. O ty se skutečné starají hlavně „velké záhyby” karoserie doplněné nanejvýše agresivněji střiženými tvary světlometů na přídi a zádi. Právě na přídi můžeme v masce chladiče spatřit odkaz zmíněného Genesisu, samotná světla ale míří svou cestou vpředu i vzadu - jsou úzká, protáhlá a dodávají vozu vcelku agresivní vizáž. Přibližně takto pak údajně mají vyhlížet všechna budoucí Hyundai, tedy alespoň v nejbližších letech.

Jestliže design Intrada je zajímavou evolucí nedávno zvoleného přístupu, konstrukce vozu je bez velké nadsázky revoluční. To, co vidíme vně vozu, jsou běžné ocelové panely karoserie, její rám je ale zcela nestandardní. Je tvořen celkem složitou konstrukcí kombinující lisované CFRP (plast vyztužený uhlíkovými vlákny) a pryskyřici, což má výsledné struktuře zajistit na jednu stranu pevnost a lehkost, na druhou pružnost a vzhledem k použitému řešení také výrobní nenáročnost. Jak moc je to všechno dohromady pravdivé, ví asi jen u Hyundai, automobilka každopádně tvrdí, že karoserie je o neskutečných 70 procent lehčí než současný ekvivalent, přitom je dvakrát tužší. K tomu dodává, že celé řešení může poznat sériovou výrobu při ceně únosné pro masový trh - zajímavé.

Méně zajímavý už je druh pohonu v podobě sice uživatelsky životaschopného, jinak ale poněkud neefektivního řešení pomocí palivových článků. Vůz tedy spoléhá na elektromotor neznámého výkonu, který čerpá energii 36kWh akumulátorů typu li-ion. Energii vozu ale mohou dále dodávat palivové články sázející na stlačený vodík umístěný v tlakových nádobách pod zadními sedadly a zavazadelníkem. Jejich kapacita je též neznámá, stejně jako dynamické či jakékoli jiné specifikace vozu, včetně pohotovostní hmotnosti. Právě u ní se přitom obáváme, že složité řešení pohonu (však jen zmíněné akumulátory budou vážit přes 300 kg...) může lehkost, kterou vozu vkládá zajímavé řešení karoserie, snadno pohřbít.

V tuto chvíli dodáme už jen tolik, že interiér Intrada je čtyřmístný. Tohle by zkrátka designově mohla být další ix35, třebaže v případě technických řešení asi dostane přednost konzervativnější přístup. Více se snad dozvíme na ženevském autosalonu...