Koupě vozu - Časté otázky

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Má cenu dívat se na ujeté kilometry?

V ČR se tachometry ojetých aut běžně přetáčejí, takže se na ně nevyplatí spoléhat. Při koupi auta v zahraničí můžete věřit ujetým kilometrům daleko více.

2) Pozor na turbo

Turbo je složité zařízení, a pokud se na něm něco porouchá, opravy nebývají levné. Špatným zacházením s autem se pravděpodobnost poruchy turba zvyšuje, takže kupovat ojeté auto s turbem je vždy větší riziko (turba jsou dnes nejčastější u dieselových motorů).
 

3) Nemělo auto vystřelené airbagy?

Po otočení klíčku do první polohy se rozsvítí všechny kontrolky. Ty by měly postupně zhasínat (vč. Kontrolky airbagu). Pokud zhasnou všechny najednou, nebo kontrolka airbagu současně s jinou z kontrolek, znamená to, že kontrolka je přepojena na jinou (trik soukromých dovozců) a airbag je nefunkční, vůz byl tedy pravděpodobně havarován. Další znaky: Kryt airbagu musí sedět přesně, na stranách musí být stejné mezery, střed musí být při zmáčknutí pevný, neměl by chybět nápis Airbag nebo Airbag – SRS a logo automobilky.

4) Pozor na tuning a další nestandardnosti

Pozor na to, pokud jsou na vozidle známky tuningu – velký výfuk, rozměrná kola, zatmavená skla, nestandardní světlomety, malý volant, upravované prvky interiéru atd.:

  • Mnoho z těchto úprav nemusí projít při technické kontrole – např. velká kola, pokud je technický průkaz nepovoluje, nebo zatmavení skel (pokud není z výroby).

  • Úpravy jsou prováděny často neprofesionálně a mohou se projevit na nefunkčnosti některých částí auta.

  • Velká kola mimojiné znamenají, že budete platit daleko vyšší částky za nové pneumatiky.

Pozor si dávejte také na tzv. chipy – jedná se o vyladění motoru k vyššímu výkonu za cenu nižší životnosti, obvykle prováděné v neautorizovaných servisech. Jednak může být motor v jeho důsledku ve špatném stavu, jednak je zde větší pravděpodobnost, že předchozí majitel auto příliš nešetřil.

5) Servisní knížka

Do servisní knížky se zapisují veškeré opravy a údržby, které se na autě dělaly. Pokud ji auto nemá, znamená to, že majitel možná zanedbával údržbu vozu nebo jezdil do pochybných servisů. Může to také zastírat nějaký podvod, např. že auto bylo bourané nebo kradené.

Pokud auto servisní knížku má, podívejte se, kde bylo servisováno, jaké se na něm vyskytly závady, a jestli u něj nebyly vynechávány pravidelné prohlídky. Servisní knížka by měla být řádně vyplněná až do konce – pokud není, může to znamenat, že majitel přestal jezdit na servisní prohlídky po skončení záruky, nebo něco horšího (např. mělo auto bouračku).

Myslete také na to, že i servisní knížka může být padělaná. Její pravost si můžete ověřit např. tím, že zavoláte do servisů, které jsou v ní uvedeny.

6) Identifikařní čísla musí souhlasit

V rámci první prohlídky je nutné zkontrolovat také čísla motoru a karoserie. Každá odlišnost, vychýlení nebo jiná neoriginalita je opět jednoznačnou příčinou ztráty zájmu.

Základní kontrola je ale jen na začátku nesnadné prověrky, zda vůz není kradený či jiným podvodem poznamenaný. Podrobnější posudek dá zase až odborník, nejlépe ve značkovém servisu, kde lze s využitím firemních databází zjistit mnohé z historie automobilu.

7) Rozhodující je odborník

Má-li být prohlídka kvalitní, tak se snadno může protáhnout až na dvě hodiny. Zkušební jízda v jejím rámci by měla být dlouhá nejméně 20 kilometrů, aby se vůz stačil zahřát a mohl předvést svůj výkon.

Až po delší jízdě lze odhalit na umytém motoru, převodovce či další části auta úniky oleje či jiných kapalin. Účast odborníka je vždy ku prospěchu, ničím nenahraditelná je však prohlídka ve značkovém servisu.

8) Kde je servis?

V úvahách o výběru vozidla má důležitou roli hrát také dostupnost a ceny náhradních dílů a vzdálenost i kvalita servisu. V tomto ohledu obvykle bývají bezproblémové vozy do republiky oficiálně dovážené. Čím víc jsou rozšířeny, tím lépe.

9) Je třeba uzavřít kupní smlouvu?

Bez řádně sepsané kupní smlouvy ojeté vozidlo nekupujte. Jen smlouva je totiž zárukou, že se v případě potíží domůžete svých práv. Na internetu najdete vzory, jak má správná kupní smlouva na ojeté vozidlo vypadat. Automobil v ní musí být přesně specifikován (identifikátory, počet najetých kilometrů, stáří apod.). Mělo by v ní být uvedeno, že na voze nejsou práva dalších osob. Další náležitosti dobré smlouvy: počet klíčů předávaných k vozu, podrobnosti o STK a emisích apod. V optimálním případě by měl být součástí smlouvy také zápis o technickém stavu vozidla, ve kterém jsou uvedené veškeré závady.

Prodej každého jetého auta - novějšího i staršího, drahého i laciného - musí provázet smlouva o koupi a záznam o technickém stavu, nezbytný je i převod na magistrátu.

Smlouva nesmí postrádat údaje o jménu, příjmení, adrese, čísle občanského průkazu nebo rodném čísle prodávajícího i kupujícího ani základní údaje o konkrétním vozidle, tedy jeho značku, typ, registrační značku, čísla motoru a karoserie, rok výroby, počet najetých kilometrů, závady, havárie a případně i další důležité okolnosti.

10) Vyberte správný autobazar

Podle analýzy Sdružení obrany spotřebitelů je lépe kupovat vůz v takovém autobazaru, který uzavírá smlouvy v režimu občanského zákoníku, a navíc je ve smlouvách uváděn jako prodávající a nikoli pouze zprostředkovatel prodeje.

 

11) Zkontrolujte doklady


Zbystřete, pokud vám nabídnou duplikát technického průkazu. Z něj se totiž nepozná, zda byl vůz pořízen na leasing, zda byl používán jako taxi, kolik měl majitelů. Je dobré, když auto má servisní knížku.